کتاب جستاری در فهمـ بشر
کتاب جستاری در فهمـ بشر سبد شما      کتاب جستاری در فهمـ بشر علـاقه ها      کتاب جستاری در فهمـ بشر سلـامـ! وارد حساب شوید و یا یک حساب باز کنید. سایت در حال بروزرسانی است.
کتاب جستاری در فهمـ بشر
ارتباط با ما درباره ما مقررات سایت

لطفا به نکات زیر دقت کنید.

  • کلیه قیمت ها بروز بوده و میتوانید سریعا سفارشتان را ثبت و با کمک درگاه پرداخت اینترنتی پارسیان، هزینه آن را پرداخت کنید.
  • کتاب های سفارشی ظرف حداکثر 2 روز کاری برای پست پیشتاز، و 3 روز کاری برای پست سفارشی، به دست شما میرسد.
  • اگر به دنبال کتابی هستید که در فروشگاه هیرکان بوک پیدا نمیکنید با ما ارتباط بگیرید.

bookmark
جستاری در فهمـ بشر
جستاری در فهمـ بشر
قیمت: 150,000 تومان
کد کالـا
2943
کتاب حاضر یکی از آثار جان لـاک ( 1632 1704 مـ) فیلسوف حسی و تجربی مسلک کشور انگلستان است که خلـاصه‌ای از متن را پرنیگل تیسون فراهمـ آورده و سال‌ها پیش مرحومـ رضازاده شفق آن را به فارسی ترجمه نموده است.در این کتاب لـاک برخلـاف روشنفکرانی که هوادار وجود تصورات فطری بودند و اصول فکر بشر را در ضمیر او می‌دانستند بر این باور است که :ضمیر آدمی در تولد مانند لوحه سفیدی است که نقشی بر آن نیست و نوزاد هیچ گونه تصوری ندارد تا چه ماند به تصورات اولیه، خواه علمی و خواه اخلـاقی.در نتیجه عمل تجربه و احساس است که ذهن متدرجا کسب علمـ می‌کند، یعنی دارای تصورات می‌گردد.در این نظر وی از فلـاسفه عقلـانی مانند دکارت که اساس علومـ را مبتنی به اولیات می‌دانستند، جدا شد و علمـ را نتیجه آزمایش و تجربه دانست و همان طور که در عقیده سیاسی، مخالف تحکمـ حکومت بود، در فلسفه همـ مخالف تحکمـ اصول فطری یا اولیات بود و می‌گفت :برخلـاف طرفداران اصول فطری در ابتدا ذهن ما خالی است و باید تصورات از راه تجربه به آن بیاید....ذهن ما می‌تواند تصوری را به وجود آورد و نه آن را از بین ببرد، ما تصورات را فقط دریافت می‌داریمـ و یعنی ذهن فقط منفعل است...پس علمـ ما نسبت به تمامـ عالمـ خارجی منحصرا از راه تجربه حسی به حصول می‌آید.لـاک در بخش دیگری از کتاب حاضر درباره فلسفه زبان صحبت می‌کند. مقصود عمده او در این مبحث رد بعضی جهات فلسفی عقلـانی یا نظری است که نسبت به مفاهیمـ کلی مصادیق واقعی خارجی و مستقل قائل بودند.لـاک در این باره نظرات ارسطو و همـ افلـاطون را رد می‌کند و با وضوح می‌گوید :افراد اعیان وجود دارند و کلی فقط یک موضوع زبانی یا عبارتی است که برای سهولت به جای این که هر فرد را نامی می‌دهیمـ، مجموع اشیاء مشابه را یک نامـ می‌گذاریمـ.پس مفهومـ کلی مصداقی غیر از افراد یا اجزای آن در خارج وجود ندارد و کلمات کلی، نامـ‌هایی بیش نیستند.ما وقتی نامی به یک مفهومـ کلی مانند طلـا می‌دهیمـ، هرگز ذات و حقیقت آن را نمی‌دانیمـ، فقط چند خاصیت مشترک را به همـ می‌نهیمـ و کلی می‌سازیمـ که می‌توان آن را حقیقت اسمی یا ذات اسمی نامید.لـاک بر خلـاف دکارت بعد و جسمـ را یکی نمی‌داند و می‌گوید :بعد بدون جسمـ متصور است، خاصیت جسمـ همان جسمیت و امتناع تداخل است.فکر همـ ذاتی روح نیست، بلکه در نتیجه تجربه و حس عارض روح می‌گردد و به حدوث می‌پیوندد.لـاک علمـ را این گونه تعریف می‌کند :علمـ عبارت است از ادراک تطابق یا عدمـ تطابق تصورات ما. مطالب این کتاب در چهار باب اصلی یعنی اصول فطری، تصورات، فلسفه زبان و باب علمـ، همراه با مباحث متنوع سامان یافته است.
نویسنده
ناشر
سال انتشار
گزینه های مشابه
پست مدرنیسمـ و علومـ اجتماعی
پست مدرنیسمـ و علومـ اجتماعی
نویسنده: پازولینی مری روسنائو
120,000 تومان


درسهاب اساسی فلـاسفه بزرگ
درسهاب اساسی فلـاسفه بزرگ
نویسنده: اس آی فراست
220,000 تومان


اعتقاد شناسی هیومـ
اعتقاد شناسی هیومـ
نویسنده: دکتر حسین سلیمانی آملی
90,000 تومان


ساختار های اجتماعی عشایر بویراحمد
ساختار های اجتماعی عشایر بویراحمد
نویسنده: هیبت الله غفاری
150,000 تومان


افلـاطون
افلـاطون
نویسنده: شروین وکیلی
500,000 تومان


سرگذشت اندیشه‌ها
سرگذشت اندیشه‌ها
نویسنده: وایت هد وایت هد
200,000 تومان


زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی
زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی
نویسنده: لیوئیس کوزر
220,000 تومان


نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر
نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر
نویسنده: جورج ریتزر
330,000 تومان





کتابسرای هیرکان
هزاران جلد کتاب نادر، نو، قدیمی و کمیاب، تاریخی، ادبیات، رمان، اجتماعی، هنری، روانشناسی، سیاسی، دینی، علمی، رمان، عمومی و غیره، مجله، روزنامه، درسی، دانشگاهی، ارشد و دکترا، ارسال به سراسر ایران
آمار بازدید: 5,078,628